Nu drar eftertraktad skrivarkurs igång

Nicolas Lunabba och Arne Kristiansen.
Kursledare Nicolas Lunabba och Arne Kristiansen.

Femton personer valdes ut bland 150 sökande. I dag är det den efterlängtade starten på kursen ”Att skildra verkligheten: Kreativt skrivande i socialt arbete”.

Det är Arne Kristiansen, lektor på Socialhögskolan, som tillsammans med författaren Nicolas Lunabba leder kursen. De två har arbetat tillsammans på flertalet kurser tidigare, och såg ett behov både bland forskare, socialarbetare och aktivister av ett forum för skrivande och att uttrycka sina upplevelser och erfarenheter från sitt arbete.

– Vi upplevde att det finns ett stort behov bland folk som är verksamma inom socialt arbete att formulera sig och sätta ord på sina erfarenheter, säger Nicolas. Skrivandet som ett sätt att uttrycka sig och genom text bearbeta det som gör ont i socialt arbete. Man jobbar så mycket handgripligt, och har inte mycket tid att reflektera. Funderingar som uppstår i mötet med brukare, klienter eller medmänniskor rör sig inåt till de egna känslorna, och då får man också syn på sig själv.

Arne tillägger:

– Vi vill stärka folk med olika bakgrund i socialt arbete i sitt skrivande, oavsett var man kommer från och jobbar med till vardags. Tanken är att deltagarna och vi ska kunna berika varandra, ha spännande diskussioner och kanske pröva våra texter mot varandra.

Fokus under kursen kommer att vara strukturella problem, att beskriva och gestalta konsekvenser av social och ekonomisk utsatthet. Arne och Nicolas hoppas att de femton kursdeltagarna ska få inspiration och kunskaper som utvecklar och stärker deras skrivande.

Kursdeltagarna kommer att träffas sju gånger under lika många månader, på denna icke poänggivande kurs.

Vad har ni för förväntningar?

– Jag hoppas kunna skapa rum för reflektion och att ge deltagarna utrymme att få syn på sig själva, säger Nicolas. För egen del ser jag fram emot att ta del av folks berättelser, fördjupa mina egna kunskaper och stimulera mitt eget skrivande. Socialt arbete är ett ömsesidigt arbete!

Arne fyller i att han hoppas att kursen ska ge deltagarna möjlighet att komma närmre sitt skrivande och bli stärkta i det, men också få distans till det, och vad det handlar om.

Det finns inga krav på att producera eller publicera text under kursen. Det handlar om att skapa rum, ha samtal om texter, sitta och skriva och ta hjälp av varandra. Arne och Nicolas och de gästförfattare (bland andra Susanna Alakoski) som är inbjudna kan hjälpa om man vill. Kursen är ett tillfälle där de som vill kan få sina texter belysta.

Deltagare från hela Sverige

Just det hoppas kursdeltagaren Fatema Vanat från Stockholms Stadsmission, också på. Hon reste från Stockholm klockan fem i morse och kände sig lite seg då. Nu har hon hunnit jobba lite och är supertaggad på kursstart. Fatema berättar att hon alltid varit intresserad av det skrivna ordet.

Fatema Vanat.
Kursdeltagare Fatema Vanat.

– Att skriva är ett bra sätt att förvalta erfarenheter och möten.  Jag har gått skrivarskolor innan och nu ser jag framemot att kombinera det sociala arbetet med nya sätt att skriva.

Vad har du för förväntningar?

– Jag hoppas få lära mig skriva olika typer av text, hur man får ut essensen av socialt arbete i texten. Jag är intresserad av skönlitteratur men skriver mest krönikor, debattartiklar och poesi just nu. Skönlitteratur är svårt, hur får man det verkliga att bli levande? funderar Fatema.

Vad kommer du att ha för nytta av kursen, tror du?

– Utifrån att jag skriver krönikor och debattartiklar som bygger på upplevelser i jobbet, som maktperspektiv och strukturella orättvisor, så vill jag gärna bredda och ha större verktygslåda. Jag kommer att kunna jobba med andra sätt att skriva.

Fatema, Arne och Nicolas är överens. De är alla övertygade om att kursen kommer att bli både spännande, kul och lärorik, både för deltagare och kursledare. Fatema säger att hon ser mest fram emot författarbesöken, att få olika perspektiv på skrivandet, se hur olika processer kan se ut, och att hitta sin egen skrivprocess.

– Det ska också bli jättespännande att se vilka som är här. Gruppen kan ge kollektivt mod att våga göra nya saker och utmana sig själv, avslutar hon.

Kursen Kreativt skrivande i socialt arbete
Kursen Kreativt skrivande i socialt arbete drar igång!