Så har det gått för våra tidigare socionomstudenter

Studenter på stan. Foto: Michel Thomas.
Foto: Michel Thomas

Hur ser arbetsmarknaden egentligen ut när man kommer ut som nybakad socionom? Socialhögskolans enkät bland alumner visar att tidigare socionomstudenters situation på arbetsmarknaden ett år efter de tagit examen ser god ut.

Socialhögskolan genomför enkätundersökningar bland sina alumner sedan ett flertal år tillbaka. Senaste undersökningen som gjordes hösten 2022 är nu sammanställd. Den visar hur våra tidigare socionomstudenters situation på arbetsmarknaden ser ut, och deras syn på utbildningen ett år efter de tagit examen.

Det visar sig att hela 90,1% har ett jobb där socionomexamen var en förutsättning för anställning, och på frågan om de kan tänka sig att fortsätta arbeta som socionom svarade hela 97,5% ”ja”.

Våra alumner trivs på sina arbeten! 76,5% svarade att de har en tillsvidareanställning och de flesta upplever att deras arbete är intellektuellt stimulerande (76,3%), fritt och självständigt (78,8%), värdesätter nytänkande och initiativ (65%) samt ställer höga krav på kreativitet (57,6%).

Mycket glädjande siffror tycker vi, och det bådar gott för kommande kullar av socionomer!