Så här har det gått för våra tidigare socionomstudenter

ALUMNENKÄTEN

Socialhögskolan genomför enkätundersökningar bland sina alumner sedan ett flertal år tillbaka. Senaste undersökningen gjordes hösten 2022, för att ta reda på våra tidigare socionomstudenters situation på arbetsmarknaden och syn på utbildningen ett år efter de tagit examen.

Hur ser deras anställning ut?

De flesta av Socialhögskolans alumner arbetar inom Socialtjänsten (56,8%). Därefter följer hälso- och sjukvården (11,1%), olika behandlingshem som HvB, SiS eller LSS (9,9%) och skola (8,6%).

De vanligaste yrkestitlarna var:

• socialsekreterare
  • kurator inom hälso- och sjukvård
  • skolkurator
  • biståndsbedömare

Vid tidpunkten för enkäten angav 76,5% att de hade en tillsvidareanställning.

Kontakten med första arbetsgivare efter studierna fick de flesta via Arbetsförmedlingen (37%) eller andra jobbsajter (23,5%), men också det egna kontaktnätet (21%) och socionomprogrammets praktiktermin (13,6%) var betydelsefulla för det första jobbet efter studierna.

För 90,1% var socionomexamen en förutsättning för deras aktuella anställning.

Vilka frågor och arbetsuppgifter arbetar de med?

Socionomprofessionen innehåller en rad olika arbetsområden. De flesta alumner arbetar med frågor som rör:

• barn och unga samt familj
  • ekonomi och försörjning
  • psykisk ohälsa
  • funktionsvariation och funktionsnedsättningar

De främsta arbetsuppgifterna är:

• utreda och bedöma
  • råd och stöd
  • biståndsbedömning
  • behandlingsarbete

Hur trivs de i sina arbeten?

Merparten av våra alumner upplever att deras arbete är intellektuellt stimulerande (76,3%), fritt och självständigt (78,8%), värdesätter nytänkande och initiativ (65%) samt ställer höga krav på kreativitet (57,6%).

…och ser de en framtid inom sitt arbete?

På frågan om de kan tänka sig att fortsätta arbeta som socionom svarade hela 97,5% ”ja”.

Informationen baseras på alumnenkät genomförd hösten 2022, sammanställd av lektor Anett Schenk.