Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Möt Pina Ferraro, FNAS

Pina Ferraro arbetar på FNAS (Fondazione Nazionale Degli Assistenti Sociali), Rom, och vid Inrikesdepartementet i Rom, där hon varit fast anställd i 12 år.

Pina Ferraro. Foto: Sandra Jeppsson
Pina Ferraro vid Alhambra i Granada, Spanien.

Berätta kort om din organisations uppdrag (FNAS)!
Organisationen FNAS är en intresseförening för socialarbetare, med huvudsakligt uppdrag att ha professionens perspektiv på forskning och utbildning. Vi organiserar vidare- och specialistutbildningar för socialarbetare samt bistår med studiebesök och fallstudier för olika forskningsprojekt, blad annat Global Answer. Jag arbetar i flera olika projekt som rör migration, bland annat en fallstudie om ensamkommande barn i Rom. Jag ordnar också studiebesök och arrangerar intervjuer för andra i projektet Global Answer som kommer till Rom.

Vad har din organisation för del i projektet Global Answer?
Inom socialt arbete i Italien har vi något som kallas Código deontológico, som ungefär betyder Etiska regler. Koden reglerar det sociala arbetet bortom det rent juridiska – till exempel mänskliga rättigheter, rätt till sjukvård, skolgång – det är med andra ord ett sätt för socialarbetaren att förhålla sig till sitt arbete och sina klienter på ett etiskt och mänskligt sätt och att använda sin autonomi för klientens bästa och inte för egenintresset. 

Vi har pratat mycket om Código deontológico i projektet Global Answer. Jag har också undervisat om den, om det sociala arbetets framväxt i Italien och om Italiens mottagning av migranter, på universitetet i Granada.

Hur har projektet gjort skillnad i din organisations arbete och för dig?
Inom projektet berikar vi varandra med kunskap och nya perspektiv, som jag sedan tar med hem till vårt arbete i Rom. Jag har hållit i seminarier i Granada om olikheter i våra olika länders utbildningar i socialt arbete.
Jag får en massa nya idéer när jag träffar nya människor, och tankar från projektet Global Answer kan bli utgångspunkt för nya projekt!

Hur skulle utbildningen i socialt arbete kunna förbättras tycker du?
Jag tycker att utbildningen i Sverige och Spanien är bra, och en förebild för oss i Italien där den både kan organiseras bättre och få mer relevant innehåll. Vi har ingen institution för socialt arbete och ingen sammanhållen utbildning – kurserna ges vid juridiska, statsvetenskapliga och sociologiska institutioner och innehållet varierar därefter. Det är till nackdel både för studenter och yrkets status att det kan vara så olika innehåll. En specifik kurs handlar dock om Código deontológico, och den blir alltså extra viktig för de blivande socialarbetarna.

Utbildningen i Italien behöver också bli bättre i sin undervisning om migration. Den borde vara obligatorisk och behandla migration utifrån flera olika perspektiv, och innehålla praktik. Det finns ideella organisationer som drivs av migranter själva, där blivande socialarbetare kunde lära mycket. De behöver få kunskap om andra kulturer och problematik kring migration för att kunna bemöta migranter på bästa sätt.