Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Arbetsmiljötips när du jobbar hemma

Det är viktigt att tänka såväl på strukturen på arbetsdagarna som på de ergonomiska aspekterna av hemarbetet. På denna sida hittar du konkreta tips vid arbete hemifrån.

Konkreta tips

  • Försök behålla dina rutiner eller skapa nya som passar situationen – det signalerar lugn och trygghet till kroppen.
  • Hemarbete frigör ofta tid som annars läggs på pendling. Disponera tiden väl genom att exempelvis börja och avsluta dagen med en promenad. Detta kan också signalera att du ”går till jobbet”.
  • Tänk flexibilitet – variera sittandet och ta korta pauser. Stå upp och jobba ibland om du har möjlighet.
  • Utnyttja hemmets möjligheter – läs till exempel längre texter i soffan. En bekväm fåtölj kan också vara avlastande för nacke och rygg. Placera gärna laptopen på en kudde för att avlasta vikten av armarna och få upp dataskärmen så att nacken blir rak.
  • Använd universitetets pausprogram Pausit som kan installeras på datorn och påminna om när det är dags att röra på sig.

Ergonomiska tips på Youtube

Den fysiska arbetsmiljön är lika viktig hemma som på jobbet. På Youtube finns ergonomiska tips med enkla hjälpmedel som kan vara till hjälp:

Kontakt

Katarina Jacobsson
Prefekt
046-222 12 91
katarina [dot] jacobsson [at] soch [dot] lu [dot] se (katarina[dot]jacobsson[at]soch[dot]lu[dot]se)

Ellinor Weise
HR-partner
046-222 96 68
ellinor [dot] weise [at] soch [dot] lu [dot] se (ellinor[dot]weise[at]soch[dot]lu[dot]se)