Stipendium till socionomstudenter

Nils Dahlvig och Sakarias Adlouni tar emot stipendium av Campus Vänner.
Nils Dahlvig och Sakarias Adlouni tar emot stipendium av Campus Vänner. Fotograf: Korede Solaja

Den 16 maj mottog socionomstudenterna Sakarias Adlouni och Nils Dahlvig ett stipendium från Campus Vänner för att kunna utveckla en idé om digitala samtalskort. En uppfinning som de tror att socialarbetare i hela Sverige kommer att ha stor nytta av.

Det var efter att ha skrivit sin kandidatuppsats vid Socionomprogrammet på Campus Helsingborg, som Sakarias och Nils kom på sin idé: världens första digitala samtalskort inom känslor, skolteman och våld i nära relationer, i form av en app. För sin uppsats hade de intervjuat socialarbete ute på fältet om just samtalskort, som många av dem använde i fysisk form.

- Det var under intervjuerna och på en lektion som hette Samtal med barn som vi upptäckte vilket fantastiskt redskap samtalskorten är, säger Sakarias.

Sakarias och Nils upptäckte att samtalskort i socialt arbete var en kunskapslucka forskningsmässigt men att metoden är väldigt uppskattad bland socionomer ute på fältet, och därför bestämde de sig för att skapa världens första digitala samtalskort i en app.

Vad är samtalskort och hur funkar det?

- Samtalskort är helt enkelt kort som underlättar i samtal. Det kan vara bilder på björnar med olika känslor, det kan vara bilder på situationer, det kan vara bilder med text som hjälper till att samtala om rätt saker. Det kan vara så mycket och se så olika ut! Det underlättar och gör samtalet smidigare, roligare, och mer vänligt anser många.

Socialavertygsladan.se
Så här kan samtalskorten i appen "Sociala verktygslådan" se ut på olika enheter.

Sakarias och Nils tänker att appen även ska innehålla fler samtalsredskap än samtalskort. Den ska vara som en digital verktygslåda som socialarbetaren, eller någon annan som vill ha bra samtal, kan använda för att underlätta kommunikation.

Projektet var uppstartat, namnet Sociala verktygslådan bestämt, samtalskorten designade och en plan fanns för hur appen skulle utvecklas. Sakarias och Nils har under studietiden sparat pengar för att kunna skapa appen, men märkte snabbt att kostnaderna kan vara höga för ett sånt här projekt.

- Vi är drivna att skapa något revolutionerande i socialt arbete. Därför sökte vi stipendiet för att kunna fortsätta utveckla vårt start-up projekt.

Stipendieceremoni

Under en medlemsträff för företagare torsdag den 16 maj, presenterade Sakarias och Nils om sitt projekt, och fick motta Campus Vänners stipendium. Stipendiepengarna (10 000 kr) kommer att användas till att kvalitetssäkra och fortsätta att utveckla Sociala verktygslådan, och de hoppas kunna lansera en första version redan i sommar.

Hur kändes det att få beskedet att ni blivit beviljade pengar?

- Det var en obeskrivlig känsla. Och sen att Campus Vänner parade ihop oss med HETCH var guld! HETCH har redan hjälpt oss enormt! Och Campus Vänner har också hjälpt oss enormt. Båda har hjälpt oss i hur vi ska ta detta vidare, och de har gett oss värdefulla kontakter som är guld värda!

Hur ska ni fira?

- Vi har hela tiden sagt till varandra att vi ska fira vid olika milstenar men sanningen är att företaget har tagit raketfart och vi har inte haft tid att fira en enda gång. Vi satsar istället på att fira ordentligt så fort vi får möjlighet. Vi har givetvis varit otroligt glada och entusiastiska över vår framgång, vilket har bidragit till mer energi för att fortsätta med företaget Sociala verktygslådan, avslutar Sakarias.

Stort grattis!