En vecka späckad med kunskapsutbyte och nätverkande

Tabitha Wright Nielsen, Cecila Heule med kolleger. Foto: Sandra Jeppsson.
Tabitha Wright Nielsen, Cecila Heule med kolleger på konferensen Peer Support and Experiential Knowledge.

Förra veckan bjöd på fullt hus, med tre internationella konferenser hos oss, varav två där Socialhögskolan stod som värdar.

Peer Support and Experiential Knowledge

Måndag 13 maj till onsdag 15 maj hölls den internationella konferensen Peer Support and Experiential Knowledge med deltagare från femton olika länder. Keynote-föredrag följdes av seminarier och workshops. Konferensens syfte var att främja medvetenheten om att använda personliga erfarenheter från brukare, praktiker, lärare och studenter i utveckling och förbättring av hälso- och socialarbete, utbildning och forskning.

Värdar för konferensen var ERASMUS partnership Experiential Knowledge och Socialhögskolan, eminent organiserat av Cecilia Heule och Tabitha Wright Nielsen.

SASUF Research and Innovation Week

Marianne Larsson Lindahl med kolleger i universitetsaulan.
Antoinette Lombard (Univ of Pretoria), Ulene Schiller (Univ of Fort Hare), Marianne Strydom (Stellenbosch Univ), Marianne Larsson Lindahl (Socialahögskolan), Pia Nykänen (Göteborgs univ) och Linda Mossberg (Högskolan Väst) i universitetsaulan vid invigningen av SASUF Research and Innovation Week.

SASUF Research and Innovation Week pågick hela veckan, 13-17 maj, med satellitseminarier över hela landet och Sustainability Forum 2024 som hölls i Lund, Malmö and Alnarp 15-17 maj. Marianne Larsson Lindahl höll i en workshop på temat Children in alternative care’s participation in social change, som besöktes av praktiker och forskare från sju länder. Mötet gav värdefull och fördjupad kunskap om begreppet Participation som har visat sig vara utmanade att definiera. Projektgruppen, som samarbetat sedan 2019, deltog också med en workshop på Orkanen- MAU.

SASUF-möte. Kerstin Svensson.
Rúna Baianstovu, Örebro univ, Lina Ponnert och Kerstin Svensson, Lund univ. samt Kathija Yassim, Univ. of Johannesburg och Ulene Schiller, Univ. of Fort Hare.

I samband med Sustainability Forum 2024 möttes också arbetsgruppen i projektet Integrating “Green pedagogies” through digital story-telling. Projektet pågår fram till oktober 2024. Projektet jobbar med korta filmer, som studenter vid fyra olika universitet producerar för att förmedla budskap om de globala hållbarhetsmålen.

Värdar för konferensen var SASUF - South Africa Sweden University Forum.

Civil society symposium.
Mario Diani (University of Trento), Lars Skov Henriksen (University of Aalborg), Anders Sevelsted (Copenhagen Business School), Kerstin Jacobsson (Gothenburg University) och Anna Meeuwisse (Lund University).

Sist men inte minst hölls ett avslutande symposium i forskningsprojektet Civil Society Elites? Power, stratification and diversity in European civil societies, som Håkan Johansson varit projektledare för, torsdag 16 och fredag 17 maj. Symposiet samlade elit- och civilsamhällesforskare för att diskutera och debattera makt, klass och mångfald i europeiska civila samhällen och begreppet civilsamhälleseliter. Framstående skandinaviska och europeiska forskare samt forskare från Lunds universitet som deltagit i forskningsprojektet om Civil Society Elites, presenterade sin forskning i seminarier och paneldiskussioner.

Symposiet sponsrades av Riksbankens Jubileumsfond, Samhällsvetenskapliga fakulteten och Centrum för europaforskning, båda på LU. Socialhögskolan stod som värdar.